آموزشی

لنز چشم چیست و چگونه کار میکند

لنز چشم چیست؟

لنز چشم چیست؟ لنز چشم ، عدسی کوچک – تقریبا اندازه عنبیه چشم – که معمولا از جنس نوعی پلاستیک خیلی نازک (لنز نرم) و یا شیشه نازک (لنز سخت-سفت) با قابلیت نفوذ اکسیژن-گاز می باشد.

لنزها اغلب در سه نوع کاربرد مشخص ساخته می شوند:

  • طبی بی رنگ : -عدسی کوچک بدون رنگ  و شفاف برای درمان برخی بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی ،دور بینی، آستیگمات و… .
  • لنز رنگی : عدسی کوچک دارای یک یا چند لایه رنگ که هیچ تغییری در دید شخص ایجاد نمی کند و فقط مصرف زیبایی آرایشی دارد.
  • لنز طبی رنگی : عدسی کوچک رنگی که که می توان برای برخی بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی و دور بینی استفاده کرد.

لنز چشم از چه موادی ساخته میشود؟

روند ساخت و تولید لنز چشم از ابتدا با موادی از جنس شیشه شروع شد و اولین لنزها از جنس شیشه سخت بودند. اما چشم انسان عضوی بسیار حساس می باشد، به گونه ای که تنها عضوی از بدن است که اکسیژن خود را مستقیم از هوا می گیرد. با پیشرفت تکنولوژی و نیاز انسانها به لنز چشم که در ابتدا اغلب نیاز طبی بود، لنزهایی از جنس پلاستیک نازک که مایع دوست و نفوذپذیر نسبت به اکسیژن بودند ، ساخته شد.

امروزه اغلب مواد تشکیل دهنده لنزهای تماسی نرم شامل پلی ماکن ، هیدروژل و سیلیکون هیدروژل می باشد که باعث راحتی بیشتر چشم می شوند به نوعی که وجود لنز در چشم حس نشود.

ویژگی ها و مشخصات لنز چشم

با توجه به حساس بودن چشم، لنز چشم نیز باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد که بهداشت و ایمنی چشم را فراهم کند. یکی از این ویژگی ها مدت زمان استفاده از لنز است که در مدت های روزانه (یکبار مصرف)، دو هفته ای، ماهانه، فصلی، شش ماهه و سالانه ارائه می شود. به طور کلی صرفا بدلیل اطمینان از رعایت مسائل بهداشتی ، در آمار جهانی ، سعی بر استفاده از لنزهای با بازه زمانی کوتاه است. از دیگر ویژگی های لنز چشم نیز می توان به انواع رنگهای مختلف ، آبرسانی لنز، سایز دیامتر و انحنای آنها اشاره کرد.

عملکرد لنزها چگونه است؟

لنزهای طبی با تغییر زاویه نور دریافتی به سمت مردمک باعث برطرف شدن نزدیک بینی یا دور بینی می شوند که به نوعی بتوانند جایگزین عینک شوند. لنزهای رنگی اما فقط با دارا بودن یک یا چند لایه رنگ در اطراف مردمک و بدون تغییر در قسمت مردمک (مرکز) باعث تغییر در ظاهر چشم فرد می شوند.

شرکت های تولید کننده لنز چشم در جهان

شرکت های زیادی در زمینه تولید لنز چشم فعالیت می کنند که اغلب در کشورهای چین، کره جنوبی و آمریکا هستند. از شرکت های پیشرو در این زمینه می توان به بوش اند لومب، کوپر ویژن، اکوویو و آلکون اشاره کرد.

کمتر پیش می آید که کمپانی تولید کننده لنز چشم نام برند لنز تولیدی را همان نام کمپانی بگذارد. از اینرو معمولا یک شرکت تولید کننده برندهای مختلفی از لنزها در سایز و رنگ های متفاوت ارائه می دهد.

نکات لازم برای استفاده از لنز چشم
  • مهمتر از لنز، مایع لنز مناسب است. حتما همراه لنز چشم از مایع لنز مناسب استفاده کنید.
  • لنز را بیشتر از مدت زمان استفاده مشخص شده استفاده نکنید.
  • لنز را بیشتر از 6-8 ساعت به طور مداوم در چشم نگذارید.
  • برای اولین بار پس از باز کردن لنز آن را مستقیما داخل چشم نگذارید. اول 4-6 ساعت داخل مایع لنز بماند سپس استفاده شود

مهمتر از همه لنز چشم را از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *