آموزشی

6 نکته که قبل از خرید لنز چشم باید بدانید

نکات خرید لنز چشم

لنز چشم از آن دسته لوازمی است که برای خرید ( مخصوصا بار اول ) ، باید قبل از خرید نسبت به بعضی نکات آگاهی داشت و مشاوره گرفت تا از خرید خود نهایت رضایت را داشت.

هدف از ساختن لنز چشم شاید در اوایل فقط به قصد حل مشکلات بینایی بوده ، اما امروزه با وجود لنزهای رنگی نرم، و تغییر سبک زندگی مردم، جامعه مصرف کننده لنز چشم به شدت افزایش یافته و لنزهای رنگی تبدیل به یکی از ابزارهای آرایشی و میکاپ حتی در زندگی روزمره بعنوان مثال در محیط کار یا دانشگاه شده است.

اما این میزان از افزایش استفاده از لنز رنگی نیازمند آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی در مورد اصول خرید ، مراقبت و استفاده از لنز چشم است. چرا که چشم نسبت به دیگر اعضای بیرونی بدن از حساسیت بالایی برخوردار است و باید مراقبت بیشتری نسبت به آن داشت.

1- بدون نسخه پزشک، لنز چشم نخرید

اولا، لنزها در اندازه دیامتر و انحنای متفاوتی تولید می شوند. یعنی چشم همه مردم یک اندازه ثابتی ندارد. اگر چه درصد بالایی از مردم اندازه دیامتر(قطر) چشم 14.2 و انحنای 8.6 میلیمتر دارند، اما احتمال بالا یا پایین بودن اندازه چشم شما نسبت به این اعداد بسیار بالا است. پس برای تعیین اندازه چشم خود باید به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنیم.

متفاوت بودن اندازه چشم و لنز چشم میتواند منجر به تاری دید، حرکت لنز در چشم و ناراحتی چشم شود.

دوما، بخاطر حساسیت بالای چشم، در بسیاری از کشورهای جهان اول، خرید لنز چشم -چه طبی و چه رنگی- چه برای بار اول و چه برای چندمین بار – بدون ارائه نسخه چشم پزشک امکان پذیر نیست.

2- هدف از خرید لنز چشم را مشخص کنید

لنز طبی میخواهید؟ رنگی بدون نمره می خواهید؟ یا طبی رنگی نمره دار؟ لنز رنگی را فقط برای یک شب مراسم میخواهید یا برای استفاده روزمره؟

  • منظور از لنزهای طبی ، لنزهایی هستند که برای درمان برخی بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی ، دوربینی، آستیگمات و … مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لنز چشم در بازه های زمانی متفاوتی ارائه میشود. بعنوان مثال لنزهای روزانه یکبار مصرف هستند و یا لنزهای سالانه که بیشترین طول عمر لنز چشم نرم هستند.

3- لنز رنگی را متناسب با تناژ چهره و آرایش خود انتخاب کنید

اگر لنز رنگی یا طبی رنگی میخواهید ، انتخاب رنگ لنز نکته مهمی برای شما خواهد بود. گرم، خنثی یا سرد بودن تناژ چهره میتواند عامل مهمی در انتخاب رنگ لنز باشد. به صورتی که برای تناژهای روشن اکثر رنگ لنزها میتوانند مناسب باشند اما برای تناژهای تیره ممکن است رنگ های روشن لنز رنگی مناسب نباشد.

اما فارغ از تناژ چهره، آرایش و میکاپ، رنگ طبیعی چشم ، شال و لباس و در نهایت سلیقه شخصی عوامل تعیین کننده ای هستند.

4- لنز چشم نیازمند نگهداری و مراقبت است

لنز چشم به واسطه تماس مستقیم با هوا و چشم انسان ، هم باکتری و هوای آلوده و هم پروتیین و مواد اضافی چشم را به خود جذب می کند که این مواد اضافه و آلوده هر روز باید پاکسازی شود.

برای پاکسازی ، ضد عفونی کردن و شستشوی لنز چشم مایع مخصوصی وجود دارد که به آن مایع لنز می گویند. یک مایع لنز خوب باید چند منظوره باشد که هم در شستشو و هم در ضد عفونی کردن و پاکسازی باکتری از لنز چشم کارا باشد.

5- قبل از اولین استفاده، لنز را 4 ساعت درون مایع لنز بگذارید

لنز چشم در بسته بندی اولیه که پلمپ شرکتی هستند، درون یک مایع نگهدارنده مخصوص است و نباید لنز را از بسته بندی خارج و مستقیما داخل چشم بگذاریم. بلکه لنز را باید 3-5 ساعت داخل مایع لنز چند منظوره گذاشته و از مایع بسته پلمپ پاکسازی کنیم.

استفاده مستقیم لنز برای اولین بار ممکن است باعث احساس سوزش در چشم شود.

6- از فروشگاه های دارای مجوز و مطمین خریداری کنید

متاسفانه نبود قانون و نظارت کافی و عادلانه باعث ایجاد زنجیره ها و عوامل فروش بدون مجوز و غیر متخصص در حوزه لنز چشم کشورمان ایران شده که ممکن است نتایج مخربی بر سلامت و اعتماد جامعه مصرف کننده ایجاد کند.

با این حال بار صحت سنجی و اطمینان کاملا بر دوش خریدار است که در مورد مجوزهای فروشندگان مطالعه و بررسی کند تا از خرید لنز چشم رضایت کامل را داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *